Tijdens het inschrijven bij de KVK kreeg ik de vraag: ‘Concepting, wat is dat?’. Ja, goeie vraag. Het is inderdaad een nogal abstracte term. Ik ga het je uitleggen.
Jij hebt een strategie. Cool. En dan? Jouw strategie moet vertaald worden naar een verhaal. Jóuw verhaal. Het concept staat voor je bedrijf, merk of product in de communicatie. Het zet de toon op je website, socials en alle andere middelen. Met een goed concept raak je de juiste snaar bij je doelgroep, creëer je herkenbaarheid én onderscheid je jezelf van de concurrentie.
Conceptontwikkeling kun je voor een hele hoop gebruiken, de mogelijkheden zijn echt eindeloos. Oké, ik heb mijn best gedaan om je toch een paar voorbeelden te kunnen geven. Zo kun je creatieve concepten gebruiken voor:
De term concepting is net zo abstract als de aanpak. Want brainstormen kan ik alleen doen, maar ook samen. Op locatie, of digitaal. Het is maar net wat je fijn vindt. Uit een inspirerende brainstorm volgt een sterk concept. En daar blijft het niet bij. Want met mijn marketingervaring kijk ik naar het grotere geheel. Een concept hebben is stap één, maar welke ideeën volgen er en hoe pak je dat aan? Ik achterhaal tijdens een sessie altijd de reden achter je vraag. Daarbij denk ik altijd in het grote plaatje.
Je hebt me weten te vinden, de belangrijkste stap. Ik heb je overtuigd met mijn woorden, daarom neem je snel contact met me op.
We plannen een afspraak in en maken digitaal kennis. We babbelen erop los. Jij vertelt me in geuren en kleuren wat je wensen en behoeften zijn, ik wat ik voor je kan betekenen. En ook nog wat over onze hobby's als daar nog tijd voor is.
Hierna stuur ik je een offerte. Krabbel gezet? Dan plannen we de Zoom-meeting voor de brainstorm in, of ga ik zelf aan de slag.
De dag van de brainstorm is aangebroken. Na veel denken en schrappen, ontstaat er een sterk concept waar je mee verder kunt.
Ik verwerk de brainstorm en het concept in een overzichtelijk document. Nu ben jij aan zet. Je krijg standaard één correctieronde, waarbij je het concept beoordeelt. Klopt het wat ik heb uitgewerkt en ben je tevreden? In comments laat je het me weten.
Ik verwerk je correcties en lever je het definitieve concept op. Hiermee ga jij laten zien wie je écht bent en meteen hoe veel leuker je bent dan je concurrenten.